21 oktober 2007

Hilsen fra Måløvhøj.

Jeg hedder Jan Greve Olsen og bor på Måløvhøj, hvor jeg også er født. Måløvhøj var et arbejdsløshedsprojekt fra 1930erne, hvor nogle arbejdsløse fra København skulle bygge 50 ens små huse på jord fra den store Måløvgård. Selv om ”Selskabet til bekæmpelse af arbejdsløsheden i Danmark” gik neden om og hjem, blev husene færdige til indflytning i 1934. Måløvhøj ligger ca. 2 km. fra Måløv, ud af Kratvejen mod Jonstrup.

Min tilknytning til Måløv startede da jeg som dreng i 1948–49 ville gå med aviser og ugeblade her på Måløvhøj og i Jonstrup, samt på Kratvejen. Aviserne og ugebladene hentede jeg hos ”Skafferen” Johan Nielsen, der havde "Måløv Kiosk", en avis-og bladforretning på Frederikssundsvej i Måløv, ca. overfor bager Sørensen (hvor der nu er bygget et nyt rødt træhus). ”Skafferen” solgte selv aviser på Måløv station ved togafgangene. Når han var på stationen satte han et skilt i vinduet hvor der stod ”kommer straks”. Han var temmelig streng, når der skulle afregnes. Øgenavnet ”Skafferen” havde han fordi han kunne skaffe alt, sagde han. I starten uddelte jeg tirsdagsugebladene, som jeg fik med hjem sammen med aviserne søndag morgen fra ”Skafferen”, sammen med søndagsaviserne (Politiken, Berlingske Tidende og National Tidende), men på et tidspunkt blev der klaget til Johan Nielsen om, at der var passagerer der mandag morgen i toget mod København læste ugeblade (Hjemmet, Familie journalen, m.fl.) der først af andre kunne købes om tirsdagen. Jeg måtte derfor ud på ruten igen mandag aften med ugeblade.

Som de 2 første fra Måløvhøj begyndte jeg sammen med en ven at spille fodbold i Måløv Boldklub, det har også været i 1947–48–49. Jeg fik en del af mine skolekammerater fra Jonstrup Seminarium med (børnene fra Måløvhøj gik i skole her sammen med børn fra Jonstrup og Kirke Værløse), så der kunne oprettes et juniorhold, der senere blev til et ret godt ynglingehold. Vores træner var på et tidspunkt Preben Johansson. Det var brandmand Hans Nielsen der var formand for Måløv Boldklub, frisørmester Anton Tomczyk var kasserer. I forbindelse med Måløv Boldklub, som jeg var medlem af indtil 1958, er der selvfølgelig mange gode minder med fodboldkammeraterne samt tilskueerne på den lille bane. Ja, det var en lidt speciel fodboldbane der lå på et meget bakket og kuperet terræn, den var ligesom gravet ind i en skrænt og var lidt for lille. Det var meget svært at skyde hjørnespark, sidelinien var helt ude ved skrænten i den ene side og ved det høje hegn i den anden side. Tilskuerne stod fint placeret oppe på den høje skrænt. Jeg mener der skulle dispensation til fra SBU da klubbens første hold kom fra B rækken og op i A rækken, som det hed dengang, efter A rækken kom Mellemrækken og derefter Sjællandsserien.

Grundejerforeningen Måløvhøj benyttede sidst i 1930'erne og først i 1940'erne Måløv Kro til karnevaller for voksne, til den store årlige juletræsfest for foreningens mange børn og også til grundejerforeningens generalforsamlinger, der kunne være ret livlige. Senere kom vi som unge til bal m.m. på kroen om lørdagen. De store baller var Måløv Boldklubs nytårsbal og Måløv Selskabelig Forenings pinsebal. Når pinseballet var slut, gik de friske ad Kratvejen gennem skoven i Jonstrup til Skovlyst og så pinsesolen danse og drak morgenkaffe.

Jeg vil slutte af med at fortælle, at jeg også i 1948-49 var bydreng hos købmand Jørgen Andersen. Jeg kan huske, at lærlingene boede og spiste hos JA. Kommiserne og lærlingene ekspederede kunderne bag disken, der var slet ikke tale om selvbetjening. Bag den store skrivepult stod disponent Kaj Andersen sammen med købmand Stig Andersen.

Venlige hilsener Jan Greve Olsen.

Ingen kommentarer: