11 oktober 2007

Glade ungdomsminder.

Det er med glæde, at minderne fra min ungdom popper op i erindringen. Min familie og jeg flyttede til Måløv i 1953, byen var omgivet af bølgende kornmarker, og gennem byen kørte mod Frederikssund et tog med dampende lokomotiv.

Vi boede overfor Fredegården, en dejlig gård med mange køer. En dag slap nogle af dem ud af stalden, køerne gik over Kratvej ind på min faders nyanlagte flotte græsplæne og trampede rundt. Jeg oplevede stuehuset indefra, da jeg hjalp til med opvasken en aften, hvor der var fint selskab på Fredegården.

På Måløv kro deltog jeg i lørdags baller, det var herligt at svinge sig rundt til amatørorkestret ledet af Malermesteren fra Liljevangsvej. Sommetider skulle der ske lidt mere, så gik vi over til Sigurd Olsen, den lokale Taxa vognmand, vi sad på skødet af hinanden og så gik det ud af Knardrupvej til Ganløse Kro, der skete altid noget. På Måløv Kro underviste danselærer Børge Berg og hustru. Min lillesøster gik til dans og så begyndte Bergs at oprette hold i rulleskøjtedans. Hanne (min søster) og Lis Anette Tovgaard dansede sammen, de var meget dygtige og vandt mange mesterskaber sammen og hver for sig.

Min bror Jens Tønnesen var i nogle år mælkedreng, kørte hver eneste morgen rundt i Måløv by og satte mælk uden for dørene, det gav virkelig gode drikkepenge til jul og andre helligdage. På Måløv Skole optrådte Amatør teaterforeningen, min far deltog, det var herligt.

Hannes veninde Birthe Henriksens forældre, Ebba og Knud, var ansat hos den meget agtværdige store købmand Jørgen Andersen. Dengang boede lærlinge oppe over forretningen og fredag aften tilberedte Ebba mad til de unge mennesker, da der jo var lang arbejdstid.

Med hilsen fra Birte Passer, Måløv.

Ingen kommentarer: